האם הייתם משכירים חבר על מנת לצאת ממעגל הבדידות?

בימינו, כבר ידוע שבדידות היא גורם משמעותי הקובע את איכות החיים שלנו ויותר מזה, הבדידות מזיקה לבריאות שלנו באופן ברור ומובהק אפילו יותר מעישון או תזונה לקויה. מחקר שנמשך 80 שנה באוניברסיטת הרווארד מצא שמאפיין שחזה באופן הטוב ביותר את בריאות האדם בגיל 80 הוא טיב היחסים החברתיים שלו בגיל 50. אם כך, מדוע אנשים שחשים בדידות ומבינים את הנזק שנגרם להם לא עושים פעולות על מנת לצאת ממעגל הבדידות? לא מדובר על אנשים ספורים. אחד מכל 5 אמריקאים דיווח לאחרונה על תחושת בדידות ובאנגליה מונתה שרה לטיפול בבדידות לאחר שסקרים במדינה גילו שיותר מ-15% מהאוכלוסייה סובלים ממצב של בדידות באופן קבוע.

מתברר שהגורם הראשון שעוצר אנשים מביצוע פעולות שיוציאו אותם מהבדידות היא הבושה. באופן אירוני, נראה שהידיעה שמצב הבדידות לא טוב לנו גורמת לאדם להסתיר את המצב מהמעגל הקרוב לו ובכך לחסום בפועל כל אפשרות לשפר את המצב. אז לא צריך לשים שלט על הגב שבו כתוב "אני בודד", אבל מותר וצריך לעשות פעולות שיחשפו את מי שמרגיש בדידות לסביבה שתוכל לתמוך בו ולשפר את מצבו. 

אנשי מקצוע בתחום הטיפול הנפשי כמו מיכאל לייטמן מציעים מספר הצעות פרקטיות לשיפור מצב הבדידות והראשונה מאד ברורה ולא מפתיעה בכלל: הפחיתו זמן מסכים. אנשים בכל הגילאים מבלים היום שעות רבות מול מסכים מסוגים שונים, לאחרונה גם נחשף עד כמה הם ממכרים, וכל שעה מול מסך היא שעה ללא קשר חברתי. במילים פשוטות, אדם מול מסך הוא בודד, אפילו כאשר הוא נמצא בקשר וירטואלי ברשתות חברתיות. 

הצעה אחרת ליציאה ממצב בדידות מקבלת גם היא השראה מהמחקר בהרווארד שמצא שאין חשיבות למספר הקשרים החברתיים אלא לאיכות שלהם ובאופן ספציפי למידת הביטחון שיש לנו בקשרים האלה. לכן דבר ראשון אין להחשיב את מאות ואלפי החברים שלכם בפייסבוק, אלא רק את מי שאתם איתו בקשר שמאפשר לסמוך על האדם השני. כלומר, דללו את הידידים שלכם ותתמקדו בחברים אמיתיים, החל מבני/בנות זוג וכלה במעגל החברתי שלכם. לסיום שווה לספר שהשירות להשכרת ידידים אכן קיים, וניתן לשכור חברים בכל העולם בסכומים של 10$ לשעה. זה מצב מטריד ועוכר שלווה, בואו נגיע כולנו למצב שיש  לנו ידידי אמת.